Erbededo
A igrexa de Santo André de Erbededo, ou Ervededo, foi convertida en capela de Santa Lucía despois de suprimirse a parroquia en 1893, sendo repartido o seu territorio entre as freguesías de Razamonde, Cenlle e Trasariz.
O edificio conserva, a pesar de fábrica da Idade moderna, unha sinxeleza, e unha proporcionalidade que recordan ás das vellas igrexas visigóticas.
Dentro hai unha ara romana con epígrafe repicado. Unha das aras romanas conservadas naquela contorna, cerca da citania de Lámbrica e ao abeiro de templos cristiáns. As outras son a de Eiras e as dúas de Trasariz.
A ara de Erbededo foi visitada por JUAN CARLOS RIVAS FERNÁNDEZ a principios dos anos setenta, publicando a súa descrición nun artigo do Boletín Auriense en 1973. Di así:
"(...) se trata de un ara romana, pequeña y bien proporcionada, aunque actualmente anepígrafa, por haber sido cristianizada en época lejana repicándole su cara epigráfica y grabándole en la misma una sencilla cruz potenzada de brazos iguales."
Tamén fala dunha pía románica con inscrición, que xa daquela, despois dunha "desacertada reforma" (como case todas as reformas nos templos parroquiais destas terras), estaba sostendo o altar.
CLODIO GONZÁLEZ PÉREZ, Cronista Oficial do Concello de Cenlle, achega datos doutra curiosa pedra, reaproveitada nos muros da construción, cun relevo no que se poden ver uns círculos concéntricos.
Pero o máis marabilloso é que ata os anos setenta había en Erbededo unha talla de tradición románica -aínda que podería ser dos séculos XIV ou XV- dunha Virxe sedente, coroada e co Neno Xesús no colo, ao que agarra con agarimo coa man esquerda. O Neno sostén un libriño aberto coas dúas mans. Falta a man dereita da Virxe.
RIVAS FERNÁNDEZ fíxolle, cando menos, unha fotografía e, no artigo do Boletín Auriense en 1973, referiuse a ela como:
"(...) una extraordinaria, valiosa y apolillada imagen románico-gótica en madera de la Virgen con el Niño, seguramente del siglo XIV y que aún conserva importantes zonas policromadas. Está arrinconada sobre el ara descrita (...)"